.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
باران استان گلستان را زمين‌گير كرد
به دنبال بارش‌هاي شديدي كه از عصر پنجشنبه در سطح استان گلستان آغاز شده است، چهار رودخانه در علي آباد كتول، راميان و آزادشهر طغيان كردند.

شمال نیوز: پنجشنبه، تقريباً ساعت شش غروب، رعد و برق در ارتفاعات بين سمنان و گلستان شروع شد. شدت رعد و برق به گونه‌اي بود كه به راحتي مي‌توان گفت در سي سال اخير بي‌سابقه بوده است. بعد از رعد و برق هم بارش بسيار شديد شروع شد. اين روايت احمد تجري، فرماندار علي آباد كتول از سيل در استان گلستان است.

به گزارش آرمان، اواخر وقت پنجشنبه و در تمامي ساعات روز جمعه اخبار مختلفي از بروز سيلي بزرگ در استان گلستان منتشر شد. مديركل مديريت بحران استان گلستان از قطع ارتباط حدود 30 روستا و وارد شدن خسارات شديد به بخش‌هايي از استان در پي وقوع سيل خبر داد. صادق علي مقدم در اين‌باره گفت: به دنبال بارش‌هاي شديدي كه از عصر پنجشنبه در سطح استان گلستان آغاز شده است، چهار رودخانه در علي آباد كتول، راميان و آزادشهر طغيان كردند.

او با بيان اينكه طغيان اين رودخانه‌ها سبب انسداد دو محور ترانزيتي اين استان شده بود، اضافه كرد: خوشبختانه حدود دو ساعت بعد اين محورها بازگشايي شد اما، در حال حاضر چندين محور روستايي مسدود است.

مديركل مديريت بحران استان گلستان در ادامه با بيان اينكه ارتباط حدود 30 روستا قطع شده است، تصريح كرد: نيروهاي مديريت بحران امدادرساني و رساندن آذوقه به حادثه ديدگان را آغاز كرده‌اند و خوشبختانه تا به امروز كه وضعيت استان به شرايط پايدار رسيده است مورد فوتي نداشتيم.

مقدم همچنين با اعلام اينكه تعدادي از در راه مانده‌ها اسكان اضطراري شدند، گفت: خسارات زيادي به جاده‌ها، پل‌ها، خطوط انتقال آب و برق و مزارع و باغات استان وارد شده‌است. مديركل مديريت بحران استان گلستان در پايان با اشاره به ادامه داشتن عمليات امداد گران در مناطق سيل‌زده عنوان كرد: خوشبختانه مورد تخريب منازل در جريان اين سيل گزارش نشده است و اميدوارم تا ظهر فردا كار امدادرساني به پايان برسد. صبح جمعه نيز خبرگزاري‌ها، از رانش زمين در سه نقطه جاده آزادشهر- خوش ييلاق و گير‌افتادن 600 نفر در اين مسير خبر دادند.

احتمال وقوع سيلي ديگر

فرماندار علي آباد كتول مي‌گويد: بعد از بارش باران، سيل از دهنه علي آباد كتول و دهنه زرين گل شروع شد و خسارات بسيار زيادي به باغ‌ها، مزارع گندم، و گاوداري‌ها زد. احمد تجري در ادامه درباره اقدامات انجام شده از سوي ستاد بحران و فرمانداري عنوان مي‌كند: بلافاصله پس از وقوع سيل، مردم را از حاشيه رودخانه‌ها دور كرديم و بولدوزرها هم جاده‌هايي را كه مسدود شده بودند، باز كردند.

فرماندار راميان، يكي ديگر از مناطق آسيب ديده از سيل اخير، هم درباره سيل و خسارات آن در اين شهرستان مي‌گويد: من در منطقه حضور داشتم. باران و تگرگي كه آمد اصلاً قابل پيش بيني نبود به‌طوري كه، حدود 300 متر مكعب آب در ثانيه از رودخانه غربي راميان سرازير شد. بر اثر سيل هم حدود 12 تا 13 روستا در اين منطقه آسيب ديدند و دو پل خراب شد. جواد صادقلو در ادامه تصريح مي‌كند: اگر چه اين سيل تلفات جاني نداشت اما، حدود هزار هكتار مزارع مدفون شدند و تاسيسات زيربنايي آب و برق آسيب ديدند.

او همچنين درباره شرايط فعلي روستاهاي شهرستان راميان مي‌گويد: يك روستا هنوز برق ندارد و يك روستا هم هنوز بازگشايي نشده است. از ميان هفت روستايي كه با مشكل قطع آب رو به رو شدند، آب سه روستا وصل شده است و چهار روستاي ديگر هنوز مشكل آب دارند. متاسفانه مجتمع آب رساني سه روستا از اين چهار روستا، را آب با خود برده است. سخنگوي سازمان امداد و نجات كشور هم درباره اقدامات اين سازمان درباره رانش زمين عنوان مي‌كند: حدود 600 نفر در محور بودند نيروهاي امداد آنها را به امامزاده بي‌بي حكيمه يا خانه‌هاي بين راهي سپردند. امروز (جمعه) هم بين ساعات 11 تا 12 جاده‌ها باز شده است و گروه‌هاي ما در بازديدي كه صبح امروز با بالگرد از منطقه داشتند، اطمينان يافتند كه هيچ كس در جاده نمانده است. حسين درخشان همچنين خاطر نشان مي‌كند: با توجه به گزارش سازمان هواشناسي، جمعه شب هم احتمال سيل هست. به همين دليل تيم‌هاي امداد هنوز در محور مستقر هستند و امشب در استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان و سمنان در حال آماده باش كامل هستند.

گلستان، پر خطر‌ترين استان كشور

حوادث و بلاياي طبيعي نظير سيل و زلزله هر سال خسارت‌هاي زيادي در استان گلستان برجاي مي‌گذارد به‌طوري كه، اين استان از نظر وقوع اين حوادث در كشور ركورد دار است. استان گلستان با ثبت بيشترين شمار بروز سيل، نخستين استان سيل خيز كشور محسوب مي‌شود و مناطق وسيعي از اين استان در معرض خطر سيل هستند. بروز سيل در استان گلستان و خسارات جاني و مالي ناشي از اين حادثه طبيعي در مرداد 1380 به يكي از مهم‌ترين مسائل در حوزه محيط زيست و مديريت بحران تبديل شد.

در اين سال، بارش باران در نواحي جنوب شرقي درياي خزر منجر به رخداد سيلي شد كه تقريبا طي قرن گذشته وقوع آن در كشور بي‌سابقه بود. شدت و ميزان خسارات وارده از اين سيل تا آنجا بود كه طبق آمار بين‌المللي منتشر شده در سال 2001، تلفات انساني اين سيل در اين سال در دنيا مرتبه اول را داشته است. كشته شدن چهار نفر و مصدوميت 23 نفر در مناطق مختلف استان گلستان و آب‌گرفتگي 15 روستا از ديگر تلفات جاني و مالي سيلي است كه در سال 1391 در استان گلستان رخ داد. بر اساس آمار موجود، از 421 مورد سيل اتفاق افتاده در استان گلستان از سال 1330 تا 1380 نزديك به 74 درصد آن تنها مربوط به بيست سال اخير است.

در اين مدت مساحت جنگل‌هاي شمال كشور 22 درصد كاهش يافته است. آمارها نشان مي‌دهد كه استان گلستان با 21 درصد، مازندران با 16 درصد و گيلان با 5/4 درصد كاهش مساحت جنگل‌هاي خود طي دو دهه اخير مواجه بوده‌اند. در همين راستا، نماينده مردم علي آباد كتول در مجلس از حادثه پيش آمده اظهار تاسف مي‌كند و از دولت مي‌خواهد تا به‌طور جدی برنامه‌هايي را براي مقابله با حوادث طبيعي كه سالانه به بخش بزرگي از روستاييان استان گلستان خسارت وارد مي‌كند، تدوين كند.

رحمت‌الله نوروزي مي‌گويد: از دولت انتظار داريم تا توجهي را كه در جريان برف سال 92 به استان‌هاي گيلان و مازندران مبذول داشت، اين‌بار به استان گلستان داشته باشد. او در ادامه به عدم وجود زيرساخت‌هاي لازم در زمينه لايروبي رودخانه‌ها اشاره مي‌كند و معتقد است: از سال 1391 تا به حال هيچ اقدام خاصي در اين استان در راستاي مقابله با سيل صورت نگرفته است. نوروزي همچنين خاطر نشان مي‌كند: سدسازي و برنامه‌هاي عمراني از اين دست بهترين راه‌حل براي رفع مشكل موجود است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : باران , گلستان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.047 seconds.